In de loop van een jaar verzamelt u heel wat papieren, documenten, gegevens, enz. Wij krijgen vaak vragen over wat er bewaard moeten worden. Nu het nieuwe jaar weer begonnen is, wilt u uw administratie opschonen. Wat is de bewaarplicht voor uw administratie?
Wat zijn de regels?
Als ondernemer bent u wettelijk verplicht om uw administratie zeven jaar te bewaren.
Deze (fiscale) bewaartermijn geldt voor:
Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld voor onroerende zaken in verband met de zogenaamde fiscale herzieningsperiode.
Onderstaande lijst geeft een overzicht van de bewaartermijnen:
|
7 jaar |
|
7 jaar |
|
5 jaar (vanaf einde kalenderjaar waarin dienstbetrekking is geëindigd) |
|
2 jaar (vanaf uitdiensttreding) |
|
7 jaar |
|
7 jaar |
|
7 jaar |
|
7 jaar |
|
10 jaar |
|
5 jaar (vanaf datum opstellen) |
|
7 jaar |
|
40 jaar |
Voldoet u niet aan de fiscale bewaarplicht dan riskeert u een boete en zelfs een strafrechtelijke vervolging. Over allerlei overige gegevens kunt u met de Belastingdienst een afspraak maken over een kortere bewaartermijn.
Digitale facturen moeten digitaal bewaard blijven. U moet kunnen aantonen dat de facturen niet gewijzigd zijn nadat u deze verzonden of ontvangen heeft.
Het is niet toegestaan om digitale facturen uit te printen en om vervolgens te verwijderen. Papieren facturen die u verstuurt of ontvangt kunt u weliswaar scannen en digitaal opslaan, maar dan is het toch raadzaam om ook de papieren versie te bewaren. Een factuur moet namelijk nog de zogenaamde echtheidskenmerken bevatten. En daarom moet u facturen in de originele vorm bewaren.
Verstuurt of ontvangt u facturen als pdf-bestand? Bewaar dan zowel het e-mailbericht als het pdf-bestand.
Loop geen risico’s en houd u aan de wettelijke bewaartermijnen. Voor uw algemene administratie is dat zeven jaar. Als u facturen als pdf-bestand verstuurt of ontvangt, kunt u het beste zowel het e-mailbericht als het pdf-bestand bewaren.
Bizznizz Partners is de raadgever die dicht bij u staat.
bizz@bizznizz.nl