vorige
overzicht
volgende

Youngtimers steeds populairder!

We love youngtimer!
Bij ons reeds jaren bekend. De regeling wordt echter steeds populairder….

Hybride?

Hybride rijden loont niet meer, maar de zakelijke rijder heeft een nieuw goedkoop vervoermiddel gevonden: de youngtimer, een auto van minimaal 15 jaar oud waarvan de bijtelling slechts een paar tientjes per maand is. De oude vervuilende benzineslurpers en dieselstokers blijken veel populairder dan de schone elektrische auto.

Autobrancheorganisatie Bovag zegt dat er steeds meer auto’s van 15 jaar of ouder zakelijk worden geregistreerd. Eind 2014 waren dat er 19.254 en nu gaat het om 28.403 auto’s. ,,De regeling wint aan populariteit. In een Audi S8 uit 2002 rijd je natuurlijk ook als een vorst’’, zegt Tom Huyskens van de Bovag. De youngtimers die door zzp’ers worden geleased, staan niet geregistreerd, maar naar schatting zijn dat er ook nog eens zo’n 20.000.

Afgelopen jaren werden vooral milieuvriendelijke hybrideauto’s met een lage bijtelling geleased. Bijtelling is een belastingheffing voor het het privégebruik van de auto van de zaak. Dit jaar werden alle lease-auto’s onder één belastingtarief gebracht met uitzondering van de puur elektrische auto’s.

Waarom youngtimer rijden?

Voor youngtimers zijn de regels anders. Qua bijtelling wordt bij zo’n oude luxe auto uitgegaan van de dagwaarde en die is slechts enkele duizenden euro’s. Dat resulteert in een bijtelling van enkele tientjes in plaats van honderden euro’s voor een nieuwe auto.

En die mogelijkheid om goedkoop in een ‘echte’ auto te rijden is in trek. Sterker: de youngtimers zijn veel populairder dan de elektrische auto’s. Er rijden momenteel nog maar 17.254 volledig elektrische auto’s in Nederland.

Volgens hoogleraar vervoersbeleid Bert van Wee van de TU Delft is het rijden van een youngtimer qua CO2-uitstoot niet per se ongunstiger. ,,Nieuwe auto’s zijn ongeveer 15 procent zuiniger dan destijds, maar het produceren van een nieuwe auto kost ook energie. Voortijdig slopen is niet goed voor CO2. Voor de luchtverontreiniging zijn de oude auto’s wel slechter.’’ Youngtimers vallen nog onder een uitstootnorm van drie generaties geleden en zijn veel vervuilender dan moderne auto’s. Een diesel mocht in 2000 tien keer zoveel fijnstof uitstoten als nu.

Duurzaam

,,Voor mij gaat het om de duurzaamheid, zonde om die auto te slopen’’, zegt Martijn Koopmans. Al is het financiële voordeel mooi meegenomen. De Utrechter wil een Saab 9-5 uit 2002 leasen. Bij Saab Partners in Meppel worden oude auto’s voorzien van nieuwe motoren en versnellingsbakken. ,,We hebben er honderden gekocht uit de failliete boedel van Saab’’, zegt Bas Smit van Saab Youngtimer Lease.

De auto’s worden opnieuw gespoten, de lederen bekleding als nieuw hersteld, nieuwe velgen, nieuwe banden; alleen het kenteken en de vormgeving verraden de leeftijd. ,,Dit is de optielijst’’, zegt mede-eigenaar Dirk Koppen. Xenon-koplampen, DAB+, minder vervuilende LPG, ingebouwde navigatie, alles wat in een moderne auto kan, kan ook in de ‘oude’ Saab. Qua leasebedrag is de gepimpte Saab niet veel goedkoper, maar de bijtelling is 75 procent goedkoper. ,,En onze motoren zijn nieuwer, dus vervuilen ook veel minder.’’ Koopmans hoopt dat-ie vijf jaar rijden kan in de Saab. ,,Daarna zal alles wel elektrisch zijn.’’

Vooral de luxe degelijke Duitse en Zweedse auto’s van weleer zijn populair als leasebak. Die auto’s waren destijds al voorzien van moderne snufjes als adaptive cruise control en lane assist. ,,Maar je kunt ook goed het schip ingaan met zo’n youngtimer’’, zegt Huyskens van de Bovag. Reparaties kunnen peperduur uitvallen en die zijn bij veel youngtimer-leasecontracten voor eigen rekening. De import van youngtimers groeit desondanks explosief. In 2014 kwamen 2694 youngtimers de grens over en dit jaar tot dusver al 6003.

In Meppel zien ze de populariteit met lede ogen aan. ,,Wij hebben het hartstikke druk. Nog wel. Als deze populariteit doorzet, dan wordt de regeling binnen een paar jaar weer de nek omgedraaid.’’

Bron: AD