Denk je bij het bijwerken van de administratie nog steeds aan een dikke stapels nota’s, een schoenendoos vol met vage bonnetjes en een op tilt slaande rekenmachine om alles uit te rekenen? Die tijd ligt gelukkig ver achter ons!
Niet alleen de Belastingdienst, maar ook wij raden je aan om je administratie digitaal bij te houden. Het is belangrijk een goede digitale administratie op te zetten en bij te houden. Niet alleen omdat je als ondernemer wettelijk verplicht bent om een goede administratie bij te houden en te bewaren, het helpt ook om op tijd nieuwe ontwikkelingen te voorzien, daarop in te spelen en op het juiste moment de juiste beslissingen te nemen.
Steeds meer werkzaamheden kun je digitaal uitvoeren. Denk aan het verwerken van facturen en het bijwerken van de zakelijke agenda, maar dit is niet voor iedere ondernemer even relevant. Dat beseft de Belastingdienst ook.
Ondernemers kunnen daarom in bepaalde gevallen afspraken maken met de fiscus over de vorm waarin jouw gegevens zullen worden bewaard, waarbij jij kunt aangeven dit op papier of geheel elektronisch te willen doen. Weet wel dat de fiscus dit alleen zal toestaan wanneer het gaat om een zéér kleinschalige administratie.
Over het algemeen moet je digitale gegevens echter ook digitaal bewaren. De documenten alleen uitprinten is dan dus niet voldoende. Bewaar jij de bedrijfsadministratie elektronisch? Zorg dan altijd voor een goed back-upsysteem om te voorkomen dat je bij een computercrash niet alles verliest.
Je kunt tegenwoordig gebruikmaken van diverse computerprogramma’s die deze klus aanzienlijk sneller en eenvoudiger hebben gemaakt. Online vind je trouwens ook de nodige applicaties en tools die jou hierbij kunnen helpen.
Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als er boekhoudprogramma’s zijn waarmee het helemaal voor je is uitgedacht? Door ervaring en input van gebruikers zijn dit soort programma’s volledig afgestemd op het ordelijke bijhouden van je administratie. Uiteraard zit er wel verschil tussen de programma’s qua prijs en qua gebruikersgemak. Bovendien bieden boekhoudprogramma’s extra mogelijkheden zoals koppelingen met bijvoorbeeld de bank of de Belastingdienst. Een ander groot voordeel van een digitale administratie, is dat de programma’s inspelen op de actualiteit. Nieuwe ontwikkelingen worden doormiddel van updates aan het programma toegevoegd, waardoor je nooit achter de feiten aanloopt.
Voor een goed advies over een online-boekhoudpakket dat goed bij jullie organisatie past neem dan contact op met BizzNizz Partners
(tel: 075 – 767 62 82 / e-mail: bizz@bizznizzpartners.nl).
Bizznizz Partners is de raadgever die dicht bij u staat.
bizz@bizznizz.nl